Svaku temu ili ideju kroz vrijeme poprate i mitovi. Tako je i sa socijalnim poduzetništvom. Međunarodna neprofitna organizacija NESst, snažno usmjerena upravo razvoju socijalnog poduzetništva i kao „pokreta“ koji treba dati dodatni zamah gospodarstvenoj aktivnosti, ali i kao sredstvu jačanja održivosti civilnog društva, već prepoznaje mitove koji prate temu socijalnog poduzetništva.
Iako je socijalno poduzetništvo u Hrvatskoj mlada aktivnost, neki od mitova, mogli bismo reći, već se mogu prepoznati i kod nas. Naime, postoje mnogi mitove vezani uz poduzetničke aktivnosti u neprofitnom sektoru. Potpuno neupućenima u svijet socijalnog poduzetništva, ili civilnog društva općenito, zvuči čak i zbunjujuće o kakvom se uopće poduzetništvu govori i radi u neprofitnom sektoru?! Nisu li profit i poduzetništvo neraskidive, neodvojive kategorije? I kakvo je to poduzetništvo koje je - neprofitno? Pitanja su to koja uglavom postavljaju oni koji nemaju iskustva ili pobliže kontakte s civilnim sektorom. No, činjenica je da su i mnogi mitovi proizašli iz strahova i otpora civilnoga sektora prema poduzetničkim aktivnostima. Zašto? Možda su razlozi upravo u mitovima. Evo najčešćih.
Mit 1
Provedba poduzetničkih aktivnosti nije primjerena neprofitnim organizacijama. No, činjenica je da su poduzetničke aktivnosti naširoko su prihvaćena i korištena strategija za neprofitne organizacije širom svijeta. U većini zemalja, prihod od poduzetništva čini značajan dio sveukupnog financiranja neprofitnih organizacija.
Mit 2
Provedba poduzetničkih aktivnosti nezakonita je za neprofitne organizacije. A što kažu činjenice? Različite zemlje imaju različite zakone, ali tek rijetke ne odobravaju neprofitnim organizacijama da se bave nekim oblikom poduzetništva. Hrvatska nije, srećom, među tim zemljama.
Mit 3
Poduzetništvo je preriskantno za neprofitne organizacije. Činjenica broj tri, pak, kaže kako svaka poduzetnička aktivnost sa sobom nosi određeni rizik jer uspjeh nije zajamčen i takvih jamstava naprosto nema. Ali vi možete odabrati aktivnost s razinom rizika koja vama i vašoj organizaciji neće stvarati nelagodu. Zapamtite da ni prikupljanje sredstava nije bez rizika.
Mit 4
Našim se korisnicima to neće svidjeti. Jeste li sigurni? Korisnicima se možda neće svidjeti ako ne budu u potpunosti razumjeli razloge i način na koji poduzetništvo može koristiti vašoj misiji i pridonijeti cjelokupnom financijskom zdravlju vaše organizacije.
Mit 5
Ne možemo se u to upustiti... pa mi uopće ne znamo kako poslovati?! Pouzdajte se u ovu otpimističnu činjenicu...ako ne možete sami odabrati poduzetničku ideju koja proizlazi iz vaših iskustava i vještina, možete kao pojačanje dovesti vanjskog stručnjaka. Osim toga, poslovne se vještine mogu naučiti.
Mit 6
Poduzetništvo će nas udaljiti od naše misije. A što kaže činjenica broj šest? Ako ste unaprijed svjesni ove mogućnosti i pripremite se, malo je vjerojatno da ćete se udaljiti od misije. Osim toga, samofinanciranje vezano uz misiju povećat će vašu pozornost prema samoj misiji.
Mit 7
Našim se donatorima to neće svidjeti. Hmm, valja dobro promisliti o ovom mitu. Jer, činjenica jest da se donatorima zapravo sviđaju organizacije koje pokušavaju ostvariti vlastite prihode. Samofinanciranje vam može pomoći i u dobivanju novih financijskih potpora.
Mit 8
Ne postoji ništa čime bismo mogli zaraditi novac. Činjenica: Ne znate dok ne probate. Mnoge neprofitne organizacije potcjenjuju svoje vještine i vrijednost svojega rada.
Mit 9
Već smo probali (ili je netko drugi probao) i nije uspjelo. Činjenica: Svaki je slučaj jedinstven. Većina poduzetnika pokreće brojne poslovne ideje prije nego li pronađe onu koja uspije.
Mit 10
To možda uspijeva u SAD-u, zapadnim zemljama... ali ne i ovdje. Činjenica: Mnoge najinovativnije ideje samofinanciranja došle su iz područja gdje su propisi i pristup filantropskoj podršci bili najmanje povoljni.
